Ünlüler ve Hayır İşleri: Cömertlik mi Tanıtım mı?

cxckzltveaauer8

Son zamanlarda Park Shin Hye ve Yoo Jae Suk’un Seomun Market mağdurları için yaptıkları bağışlar haber oldu. Daegu’nun en geniş geleneksel sokak pazarının büyük bölümü gece çıkan, 800’den fazla dükkana zarar veren bir yangın yüzünden tahrip oldu. İki ünlü de etkilenen dükkan sahiplerine yardımcı olmak için 50 milyon won bağışladılar. “The Hope Bridge Korea Disaster Relief Association” (“Kore Felaket Dayanışma Umut Köprüsü Birliği”) iki ünlünün de bunu menajerleri, şirketleri ve çevrelerinden habersiz yaptıklarını onayladı.

Park Shin Hye, Korea Food for the Hungry International (KFHI) Kore açlık için yemek derneğine kabul edilmiş, yardım etkinlikler ile tanınan bir ünlü. Bu organizasyona katılmak için çok çaba sarf etti ve en az 100 milyon bağışta bulundu. Ayrıca aktif olarak dünyanın her yerinde temel sosyal haklardan mahrum çocuklara yardım ve ziyaretlerde bulunuyor. Bazı çabaları sonucu “Starlight Angel” projesi dünya çapında yoksulluk çeken çocuklara umut vaat ediyor. “Happy Home School” ile düşük gelirli ailelerin çocuklarına eğitim imkanı sağlıyor ve Gana’daki “Shin Hye Center” da eğitim faaliyetlerinde bulunuyor.

cyhynijukaaaqkj

Birçok kişinin kendisine yakın hissetmesinden dolayı ulusun sunucusu olarak adlandırılan Yoo Jae Suk, topluma cömertçe katkıda da bulunuyor. “Gwangju’s House of Sharing” (“Gwangju’nun Paylaşım Evi”) yardım kuruluşuna 50 milyon won, “Human Rights Center for the Comfort Women Victims of Japanese Soldiers” (“Japon Askerlerin Kurbanı Kadınları Huzura Erdirme İnsan Hakları Merkezi”) binasına 30 milyon won, mağdur kadınların refahları için kendilerine 20 milyon won bağışladı.

Yardım etkinlikleriyle bilinen sadece bu iki ünlü değil . Güney Kore eğlence dünyasında yardımsever kalpleri iyilik dolu ünlü çok… Aktör Park Hae Jin Kore ve Çin’deki hayırsever çabaları için 2014 Çin Resmi Ödüllerinde ödül alan ilk Koreli. Örneğin Çin’deki 2013 deprem mağdurlarına 20 milyon won yardımda bulundu. İdoller de bu etkinliklerin dışında değil, B.A.P’den Bang Yong Guk “World Vision”, “Save the Children” ve “UNICEF” gibi organizasyonlara katkıda bulunuyor.

cxd1ctuxuaadspn

Bu iyilik dolu etkinlikler Güney Kore’nin sahne arkası düşmanlıkları ve sömürücü doğası gereği yapılan baskılı skandallarla dolu eğlence dünyasını biraz rahatlatan ve kötü şöhret puanını azaltan bir etken… YG Entrtainment ile ilgili son SNL Korea tartışmaları gibi olumsuzluklar asla kamera önüne yansımaz. Bu tür diyalogları yakalasak da daha çok bu tartışmalara paralel giden olumlu şeylere bakıyor gibi görünüyoruz.

Güney Kore’nin eğlence dünyasındaki bu değerli etkinlikleri, yıldızların kazandığı bütün gelirleri çoğunlukla ve sadece kendileri için harcamadıkları, şöhretin şatafatı ve cazibesi ile mutluluk sarhoşluğuna yenilmediklerini gösteriyor. Sahne ışıkları önünde olmak, izleyiciyi motive etmek, hatta eğitmek için sıkı bir sorumluluk gerektiriyor. Tabii ki bu ünlüler bunu yapmak zorunda değiller ama insani çabalarıyla katkıları hayranlarını motive ediyor ve bu da dünyaya iyiliği getirmek için örnek oluyor.

imageproxy-3

Yine de bu bağış meselesini “Bu cömertliğin amacı nedir?” sorusundan ayrı düşünmek imkansız. Bu bireyleri alkışlamak ve onları melek olarak nitelemek hoş ve zarif görünüyor. O kadar naif görünüyor ki hayırseverlik yapan ünlülerin yaşadıkları karmaşıklıkları görmezden gelmemize sebep oluyor. Peki bu altın kalplerden gelen çabalar şöhret yapım hilesinin ne kadar uzağındadır?

Mutlaka ki Park Shin Hye ve Yoo Jae Suk’un bireysel olarak yaptıkları ikna edici çünkü aslında özel olarak ve gizlice yapılmışlar. Cömertliklerini ortaya sermekten ziyade kalpten gelen gerçek niyetlerle yapmışlar. Bu yüzden de karşılık beklemedikleri açık bu da güvenmeye değer bir durum.

cyqo0tsuaaaxdox

Ama yine de hayır işlerinin şirketlerce düzenlenmiş birer promosyon ürünü olup olmadığı çözemediğimiz bir mesele. Bu soru özellikle idol gruplarının kendi aralarında veya başka bireylerle sorun yaşadıktan sonra hayır işi yapıldığında ortaya çıkıyor. Daha önceki Seoulbeats makalesinde de bahsedildiği üzere, SM Entertainment’in stajyerlerini gönüllü hizmet vermeye teşvik eden mantraları (sürekli tekrarlandığında ruhani güçlerin uyandırılmasını sağlayan kutsal söz) onların ciddiyetle ve samimi olarak olgunlaşan idoller gibi boyanmasını sağlıyor. Bu onları doğru amaçlar için yola çıktıklarını taahhüt ediyorlarmış gibi tasvir ediyor. Bu da aslında örneğin televizyon dünyasına, sözleşmelere ve elçilik anlaşmalarına kapı açmak için uygulanan bir pazarlama stratejisi.

Bu tartışmayı bu güne taşırsak “Let’s Share The Heart” (Kalbi Paylaşalım) kampanyası için birçok ünlü kamera önüne geçti. Kampanya kapsamında 11 gün boyunca 71 ünlünün her gün 1 videosunu yayınladı. Hayranların istedikleri ünlünün olduğu videonun kalbine tıklamaları istendi. 100 milyon kalp birikince, ünlü isim “Ünlü Bağışı” Kampanyasında bağlı oldukları organizasyona bağış yapıyor. BTS, Girls Generation gibi idol gruplarından aktris Shin Min Ah ve aktör Seo Kang Joon’a kadar birçok ünlü bu projede.

cz85lezvqaaux3_

Kampanya ünlülerin hayranlarıyla iletişim kurmalarını sağlarken bir yardım faaliyetini de desteklemiş oluyor. Her ne kadar bu ünlülerin bunu gönüllü olarak yapmalarını alkışlasam da, bunu çok ilginç bir pazarlama stratejisi olduğu inkar edilemez.

Hayranlar sevdikleri ünlüye olan bağlılıklarını taahhüt etmeleri için cesaretlendiriliyor. Bu sevgi gösterisi kampanyanın işleyişini oluşturuyor! Karşılığında favorileri organizasyona katılacak olan işi oluyor. Kampanya hayranların sevgisini iyiliğe dönüştürüyor gibi görünüyor ve hayranlar nihai iyilik kalıbına kilitleniyor. Bu hayran tabanlarını şahane bir şekilde hedef alan bir kampanya… Proje sonucunda hem hayranlarıyla ünlü arasında bağ güçlendirilmiş oluyor hem de iyilik yapılmış oluyor.

cyhvguaxgaa0pl6

Gerçeği kabul etmek gerekir ki, hiçbirimiz Güney Kore eğlence dünyasının bir parçası değiliz, bu ünlüleri kişisel olarak tanımıyoruz, hayırsever faaliyetlerinin samimi olmadığını söyleyemeyiz. Fakat şüpheciliğin sebebi, bu ünlüler halka mal olmuş kişiler, yaptıkları şeyler isteseler de istemeseler de gözler önünde oluyor.

Hayır kurumlarına tamamen iyi demek ya da onları sadece tanıtım yapıyorlar diye kınamak düşüncesizlik olur. İşin başka bir boyutu olsa bile, en azından ben onların kalplerinin güzel olduğuna inanmak istiyorum. Halka iyi bir sebep için cesaretlendirme ve motivasyon olarak iletilen her yardım faaliyetin sömürü aracı olabileceğini de unutmamak gerekir. Bunu illaki negatif bir şey olarak algılamak gerekmiyor, bunun yerine ünlüler şöhretini arttırırken halk üzerinde yardımlaşma için bir itici güç oluşur.

cuktnqlxeaqab1d

Dahası bu yardım faaliyetleri ünlüler bunu ister öyle görsün ister görmesin onların şöhretini daha da arttırıyor. Onlar için etkileyici yönlerini kitleleri harekete geçirmek için kullanmak onların toplumun gözünde daha iyi bir yerlere gelmesini de sağlayacaktır. Yardım faaliyetlerine katılmak tek taraflı değildir. Yararları vardır ama septisizm sayesinde yeni öneriler de gelecektir.

Belki de şöhretli kişiler içeren kampanyalardan ziyade, bireylerin rol aldığı iyilik eylemlerinde ince bir fark vardır. Bireysel çabalar daha orijinal haliyle ortaya çıkıyor çünkü daha az karmaşık görünüyor – hatta bu ünlüler hakkında haber alan bireyler için daha fazla ilişkilendirilebilir olabilir. Öte yandan, büyük ölçekli hareketler kendilerini, toplama desteğinde halkın belirli gruplarını manipüle etmeye ya da en azından hedeflemeye çalışan karmaşık ağlar olarak sunuyorlar.

imageproxy-1

Hayırseverlik ünlüler açısından iyi bir yürek taşımaktan çok daha basittir; pazarlama, toplumdaki bu kamusal figürlerin statülerinden ötürü bir şekilde resmin içine girmesini sağlar.. Yine de, iyi bir kalbe sahip olmak, sadakanın temel gereği olduğu tartışılmazdır.

Bu tür iyilik eylemlerinin arkasındaki niyetlerle ilgili kapsamlı tartışmalara rağmen, bunlar gerçekten de topluma geri dönme ve iyiliği dünyaya kazandırma vasıtasıdır. Belki de sorgulamak yerine bir adım atarak iyiliği ve sevgiyi bu dünyaya getirmeye çalışmak en iyisidir.

Kaynak: @seoulbeats

Çeviri: Lepisteseel@PSHTurkey

BLOGDAN YAZI ÇIKARMAK YASAKTIR!!!

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s